Chat met ons!

UX Designer/Service Designer

Voor DUO zoeken wij een ervaren UX Designer / Service Designer die in het klantreisteam van Inburgeren werkt aan het verbeteren van dienstverlening voor inburgeraars. Je begeleidt het designproces, brengt klantreizen en service blueprints in kaart en vertaalt inzichten naar concrete verbeteringen. In deze rol werk je samen met onderzoekers, data-analisten en beleidsmakers om dienstverlening begrijpelijk, toegankelijk en effectief te maken.

Salaris of tarief in overleg

Detachering

Nog … dagen

Opdrachtgever: DUO (Dienst Uitvoering Onderwijs)
Locatie: is niet bekend
Duur: 25 september 2025 – 31 december 2025
Uren per week: 36 uur
Tarief: tarief in overleg
Reageren vóór: maandag 15 september 2025, 09:00 uur

Functieomschrijving
Als UX Designer / Service Designer begeleid je het designproces binnen het domein Inburgering en draag je bij aan het ontwikkelen en uitvoeren van klantreizen. Je signaleert knelpunten en kansen in de dienstverlening, adviseert over prioritering en implementatie, en ondersteunt de organisatie bij het verankeren van een ontwerpgerichte werkwijze.

Taken en verantwoordelijkheden

  • In kaart brengen en visualiseren van klantreizen en service blueprints
  • Signaleren van knelpunten en kansen in de dienstverlening
  • Begeleiden van het designproces in verbetertrajecten
  • Adviseren over en bijdragen aan prioritering, onderzoek en implementatie
  • Aansluiten bij beleidsontwikkeling en uitvoering om de stem van de gebruiker structureel in te brengen
  • Ontwikkelen en uitvoeren van ondersteunende werkwijzen in de organisatie
  • Ondersteunen bij het opzetten en verankeren van een ontwerpgerichte werkwijze in de organisatie

Functie-eisen

  • Afgeronde hbo- of wo-opleiding in design, sociale wetenschappen of een verwante studie
  • Minimaal 5 jaar relevante werkervaring in UX- of service design functies (aantoonbaar met online portfolio)
  • Online portfolio met designwerk is verplicht
  • Ervaring met het begeleiden van multidisciplinaire klantreis- of serviceteams en het vertalen van design-aanpakken naar concrete resultaten
  • Ervaring met het organiseren en faciliteren van workshops en co-creatiesessies zoals design sprints
  • Ervaring met gebruikersonderzoeken en methoden als journey mapping en service blueprinting, ook in complexe domeinen met wet- en regelgeving
  • Ervaring met uiteenlopende doelgroepen, bij voorkeur met laagtaalvaardige of kwetsbare mensen
  • Affiniteit met de inburgeringsketen is een plus
  • Vaardigheid in het overtuigend presenteren van ontwerpkeuzes in een politiek-bestuurlijke context
  • Ervaring in het verbinden van verschillende belangen binnen maatschappelijke opgaven

Pré’s

  • Relevante afgeronde opleiding in service- of product design, zoals Human Technology of Communication and Multimedia Design
  • Relevante afgeronde training in service- of product design, zoals Nielsen Norman of UX Academy
  • Ervaring met digitale toegankelijkheidseisen (WCAG2.1 en WCAG2.2)
  • Ervaring met designtools zoals Figma en Miro
  • Ervaring met journeymanagementtools zoals MilkyMap en TheyDo
  • Ervaring met agile werken en scrum
  • Relevante werkervaring bij een (semi-)overheidsorganisatie
  • Ervaring met ontwerpen voor de digitale overheid

Competenties

  • Klantgerichtheid
  • Analyseren
  • Samenwerken
  • Omgevingsbewustzijn
  • Plannen en organiseren
  • Voortgangscontrole
  • Zelfontwikkeling
  • Inlevingsvermogen
  • Initiatief
  • Communicatief vaardig, kan ontwerpen en beslissingen beargumenteren en mensen overtuigen

Solliciteren







    Vragen over de vacature?

    Stuur Gerben Visser een berichtje.

    Based on the PADDAP framework Talentwave Solution